Preventief onderzoek

We krijgen vaak de vraag of we een gezondheidscontrole kunnen doen. Bent u gezond en heeft u geen klachten dan zitten er voordelen, maar ook nadelen aan een medische check. Lees daarom ook altijd de informatie op thuisarts goed door.

Ook de overheid biedt een aantal testen aan (die heten bevolkingsonderzoeken). Dit zijn:

Wanneer is het verstandig om eerst contact opnemen met uw huisarts als u misschien een gezondheidstest wilt doen? Maak een afspraak bij uw huisarts:

• als u klachten heeft.
  • als er een erfelijke ziekte in uw familie voorkomt, zoals darmkanker, borstkanker, huidkanker (melanoom) of hartproblemen.

Wat kan via de praktijk?

• Veel mensen denken bij huidkanker aan een veranderde moedervlek maar er komen ook andere vormen van huidkanker voor.

We zien de afgelopen jaren steeds meer patienten met zonschade aan de huid (actinische keratose) Deze afwijking kan overgaan in huidkanker.

De plekken zitten vaak in het gelaat of bij kaalheid op het hoofd en zien er uit als een rode/bruine verkeuring en voelen vaak ruw aan of gaan schilferen. Deze plekken zijn in een vroeg stadium goed te behandelen (https://www.thuisarts.nl/actinische-keratose)

Waar moet u op letten?

Komt u vaak in de zon en bent u veel verbrand in de zon, vooral als kind? Dan is dat een reden om uw huid in de gaten te houden.
    Dat geldt ook voor mensen met een lichte huid, lichte ogen, sproeten en lichtblond of rood haar die heel gemakkelijk verbranden in de zon.

Let op plekjes die veranderen van kleur, schilferen of een onregelmatige vorm krijgen.
    Let ook op plekjes die ruw zijn, waar steeds korstjes op zitten of die gemakkelijk bloeden.
    Heeft u al eens huidkanker of een voorstadium daarvan gehad? Let dan ook op het litteken op de plek waar de huidafwijking is weggehaald.

Zelf controle? https://www.thuisarts.nl/moedervlekken/ik-wil-mijn-huid-zelf-controleren

Maakt u zich zorgen om een plekje of een controle van de hele huid? maak dan een 20 min afspraak met dokter Noordzij.

• Soa betekent seksueel overdraagbare aandoening. Dus: een ziekte die je kunt krijgen door (onveilige) seks. Je kunt een soa hebben zonder dat je het merkt. Soms merk je wél iets. Bijvoorbeeld wratjes, blaasjes of wondjes op penis, vagina, anus (poepgat) of in je mond. Of pijn bij het plassen. Je kunt ook (meer) vocht uit je vagina of penis hebben. Denk je dat je (misschien) een soa hebt? Laat je dan testen. Ook als je twijfelt.

Meer informatie: https://www.thuisarts.nl/soa/heb-ik-soa?

Meer informatie over soa en vragen over seks https://sense.info/nl/soas

GGD
    Voor patienten onder de 25 jaar of voor patienten of voor hoog risicogroepen (mannen die seks hebben met mannen of prostituees) is het mogelijk om een gratis te laten testen via de GGD. https://www.ggdkennemerland.nl/soa-test

Soa spreekuur huisartsenpraktijk
    Val je niet onder bovenstaande groep dan is het mogelijk om een afspraak te maken voor het soa spreekuur op de huisartsenpraktijk.

Tijdens het SOA spreekuur kijken we naar welke risico’s er zijn gelopen en welke onderzoeken noodzakelijk zijn. Het kan nodig zijn om urine in te leveren, een kweek af te nemen of het bloed te laten prikken. Soa testen worden door de verzekering vergoed maar kunnen wel ten kosten gaan van het eigen risico!

Thuistest
    Wil je liever niet naar de ggd of huisarts, kijk dan op https://www.soaaids.nl/nl/soa-test/soa-thuistest

Maak een afspraak met de huisarts indien

• Bij duidelijke soa klachten (blaasjes, wratten, afscheiding)
    • Als je veel risico loopt op hiv: denk erover of je PrEP wilt slikken voor de seks. Dit zijn medicijnen die voorkomen dat je hiv krijgt.
    • Als je veel risico loopt op hepatitis B: denk na over een prik tegen hepatitis B.

Heb je een soa, informeer je partner(s)
    Heb je een soa? Met partnerwaarschuwing.nl kan je mensen met wie je seks hebt gehad waarschuwen. Dat kan ook anoniem. www.partnerwaarschuwing.nl

• Gebruikt u al extra vitamine D?

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten, tanden, spieren en uw afweer. Probeer 15 tot 30 minuten per dag buiten te zijn. Uw huid maakt dan vitamine D.

Veel mensen hebben extra vitamine D nodig:

• als u eengetinte huid heeft: uw hele leven
    • als u niet elke dag tussen 11 en 15
    • uur even buiten bent vrouwen die zwanger zijn
    • vrouwen met een lichte huid vanaf 50 jaar
    • mannen met een lichte huid vanaf 70 jaar
    • kinderen tot en met 3 jaar

Slik dan elke dag een pil met vitamine D.

Meer informatie en informatie over vitamine D? Welke sterkte moet ik gebruiken? Kijk op thuisarts.nl.

• Wanneer is het verstandig om een afspraak te maken voor onderzoek naar botontkalking (osteoporose)

Als we ouder worden, wordt er meer bot afgebroken en minder bot aangemaakt. Dit is normaal. Wordt er extra veel bot afgebroken en heel weinig opgebouwd, dan is dit botontkalking. Door botontkalking kunnen botten nog sneller breken.

Botontkalking geeft geen klachten. U heeft wel meer kans dat een bot breekt.

Hoe groot is de kans dat ik een bot breek?
    De kans dat u een bot breekt, is groter:

• als u ouder dan 50 jaar bent en u ooit een wervel heeft gebroken
    • als u ouder dan 50 bent en u een ander bot heeft gebroken in de
      afgelopen 2 jaar

U heeft ook meer kans om een bot te breken als:

• u ouder wordt
    • u botontkalking heeft
    • u mager bent (ondergewicht)
    • u makkelijk valt, bijvoorbeeld
    • als u al een paar keer gevallen bent
    • als u gewrichtsklachten heeft
    • als u minder goed ziet
    • als u medicijnen gebruikt die u duizelig, suf of slaperig maken
    • u een vader of moeder heeft die een heup heeft gebroken

Hoe weet ik of ik botontkalking heb?
    Als u wilt weten of u kans hebt op botontkalking, kunt u een afspraak maken bij een van de assistentes.

Samen met een van de assistentes wordt berekend hoe groot bij u de kans is op botontkalking. Soms is het nodig om ook de stevigheid van de botten te meten en een bloedonderzoek te doen.

• Ik wil weten wat mijn risico op hart- en vaatziekten is.

De bekendste hart- en vaatziekten zijn: hartinfarct, beroerte, hartkramp en etalagebenen (pijn in de kuiten bij lopen).

Uw risico hierop is verhoogd bij: roken, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, diabetes, nierschade, reuma, hart- en vaatziekten in uw familie, veel stress.

Maak een afspraak voor een preventief consult om uw persoonlijke risico te weten. Samen met de praktijkondersteuner wordt uw risico bepaald en wordt er besproken wat u kunt doen om het risico te verminderen.

Tijdens het consult stellen we aanvullende vragen over de gezondheid, meten we uw bloeddruk, gewicht en prikken we bloed via een vingerprik om uw cholesterol en suiker te meten. Voor controle van de nieren hebben we een urine monster nodig, neem deze in een schoon potje mee (af te halen bij de praktijk)

U kunt een afspraak voor het onderzoek inplannen bij een van onze praktijkondersteuners somatiek. Let op, voor het onderzoek moet u na 22 uur nuchter blijven.

• Te veel stress kan verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken en is een risico voor verschillende aandoeningen. Vaak is het lastig om patronen te doorbreken. Vraag daarom tijdig hulp.

• Bij stress helpt het om op een rij te zetten wat bij u spanning geeft en wat u juist energie geeft.
    • Praat er met iemand over die u vertrouwt.
    • Opschrijven waarover u piekert kan ook helpen.
    • Blijf goed voor uzelf zorgen met goede voeding, bewegen/sporten en genoeg ontspanning.
    • Probeer als u wilt ontspanningsoefeningen of mindfulness.
    • Uw huisarts of praktijkondersteuner kan u begeleiden.
    Meer informatie: https://wijzijnmind.nl

Via de huisartsenpraktijk is het mogelijk om begeleiding te krijgen bij stress gerelateerde klachten.  We bieden ook verschillend online programma’s waaronder een cursus mindfullnes. Meer informatie of hulp nodig? Maak een afspraak met de praktijkondersteuner GGZ
  • We zien dagelijks zeer veel problemen op het spreekuur waarbij een verkeerde leefstijl een belangrijke factor is. Denk hierbij aan maagklachen, darmklachten, gewrichtsklachten, moeheid, hoge bloeddruk, slechte weerstand, somberheid etc.

Gebruikt u medicatie voor een hoge bloeddruk, maagklachten, laxeermiddelen etc? Vaak lukt het om met het advies van de leefstijlcontrole om bepaalde medicatie af te bouwen of te verminderen.

• Om goed voor uzelf te zorgen is goede voeding belangrijk.
    • Net als genoeg bewegen, niet te veel alcohol en niet roken.

Tijdens de leefstijlcheck kijken we naar uw voeding en beweegpatroon, meten we uw lichaamssamenstelling, meten we uw bloeddruk en testen we zo nodig op bloed op cholesterol, suiker en bloedarmoede.

U kunt voor een controle een afspraak maken Marguerite Schweer, assistente/leefstijlondersteuner.

• Met de leeftijd gaat het gehoor langzaam achteruit en veel mensen accepteren dat het dan bij de leeftijd past. Naast veroudering zijn er ook andere oorzaken waardoor het gehoor achteruit kan gaan en vaak is het daarbij belangijk om tijdig een behandeling te starten. Heeft u het gevoel dat u minder kan horen, doe dan de gehoorcontrole https://www.oorcheck.nl/

Maak bij achteruitgang van het gehoor een afspraak bij een van de assistenten voor een gehooronderzoek. Tijdens het onderzoek wordt er in uw oor gekeken, nemen we een tympanometrie af (meting van bewegelijkheid van het trommelvlies) en testen we het gehoor.

• Deze keuzehulp is bedoeld voor mannen van 50 tot 75 jaar die erover denken om hun PSA te laten controleren. Heeft u verhoogde kans op prostaatkanker? Dan is deze keuzehulp niet geschikt. Neem in dit geval contact op met uw huisarts.

Ook als er problemen zijn met plassen, bloed in de urine of andere klachten dan is het verstandig om een afspraak te maken met een van de artsen voor 20 minuten.  Meer informatie Problemen met plassen bij mannen | Thuisarts.nl

Wilt u een bloedtest (PSA) kijk dan op de keuze hulp en neem contact op met de huisarts als u een psa test wil aanvragen.

• Maagklachten komen veel voor. Bijna iedereen heeft wel eens last van brandend maagzuur. Of van eten of drinken dat weer omhoog komt. Bijvoorbeeld na een grote maaltijd. Dat kan geen kwaad.

Als u vaak last heeft van uw maag of maagzuur, kan dat erg vervelend zijn. Meestal gaan maagklachten vanzelf weer over. Soms zijn er tijdelijk medicijnen nodig.

Heeft u langer dan 2 of 3 maanden last van uw klachten? Kijk bij: Ik heb lang last van mijn maag of maagzuur.

En vul de keuzehulp in: Maagklachten (keuzehulp) | Thuisarts.nl

Voor vragen of aanhoudende maagklachten kunt u een afspraak van 20 minuten maken met onze SOH Christa Conijn. Zo nodig kunnen op de praktijk gelijk onderzoek inzetten naar de aanwezigheid van de Helicobacter pylori of verder onderzoek opstarten.

• Het kamerwater geeft een bepaalde druk in het oog. Dit heet de oogdruk. Hierdoor heeft het oog zijn ronde vorm. De oogdruk wordt hoger als meer vocht wordt gemaakt dan er wordt afgevoerd. Hoe hoger de oogdruk, hoe groter de kans op beschadiging van de oogzenuw. Dit heet glaucoom. Komt er in uw familie verhoogde oogdruk voor? (glaucoom) laat dan uw oogdruk meten op de praktijk of via een opticien.